Плужнянська загальноосвітня санаторна школа Хмельницької обласної ради – одна з найкращих шкіл області, розташована у будівлі колишнього райкому партії, який споруджено у 1938 році. В цьому ж році виросла будівля спального корпусу №2. Через рік пізніше збудовано приміщення майстерні. В 1937 р. було збудовано приміщення лабораторії, яке використовувалося під житлові квартири. А після відкриття школи, там було обладнано приміщення під медичну частину.
На території школи розташовані будівлі адміністративного, спального і навчального корпусів, спортивно-культурний комплекс, банно-пральний комплекс, шкільна їдальня, майстерня та навчально-підсобне господарство. Поряд із школою старовинний каштановий парк, а на розлогому обійсті квітують яблуні.
За 50 років існування школа пройшла шлях становлення і розвитку, стала осередком освіти, здорового способу життя та культури.
5 жовтня 1959р. наказом №7 до виконання обов’язків директора школи приступив Хотячук Феодосій Максимович.
Навчання у школі розпочалося з 7 січня 1960 року. На педагогічну роботу прибули молоді вчителі та вихователі з різних навчальних закладів України: Сташук Софія Ларіонівна, Чучейко Віра Іванівна, Котик Дарія Михайлівна, Ткачук Віра Адамівна. Першим завпедом було призначено Черновську Лідію Адамівну, а на посаду старшого вихователя – Семенюка Василя Кузьмича.
Підручники, посібники, дидактичний та роздатковий матеріали вчителі виготовляли самостійно, докладали макси
Спочатку в школі навчалася невелика кількість дітей. У перший рік навчання їх кількість становила 142. У наступні роки кількість учнів помітно зростала:
1960-61н.р. – 159;
1961-62н.р. – 177.
Навчалися учні переважно з Хмельницької області. Утримання дітей у школі було безкоштовним. Класні кімнати були розташовані на першому поверсі центрального корпусу, а на другому поверсі розміщувалися спальні кімнати.
З 1 червня 1960р. до виконання обов’язків помічника директора по господарській частині приступив В.Є. Ковернега, бухгалтер Л.К.Бартвінова, конюх Д.Л. Шепельок, кастелянка Н.Ю. Хмуровська, бібліотекар Р.Г. Смілкова, діловод-друкарка Г.О.Антонюк, інструктор праці по дереву Г.Й.Павлюк. Г.О.Антонюк працювала в райкомі партії, який був розташований у приміщеннях школи. Відбулася ліквідація Плужнянського району, а Галину Олександрівну залишили працювати діловодом-друкарем. Все своє життя пропрацювала в школі, незмініючи ні професії, ні місця роботи. Як для секретаря мала професійні якості: чіткість мислення, міцну пам'ять, впорядкованість, культуру ведення ділової документації.
Професійним фанатизмом відзначався і головний бухгалтер, ветеран Великої Вітчизняної війни, кавалер двох орденів Слави Ф.В.Рудківський. В 16 років пішов захищати Батьківщину, брав участь у взятті Берліна, за що був нагороджений орденом Бойового Червоного Прапора. Крім професійного обов”язку Франц Володимирович був учасником виховного процесу. Постійно напередодні Дня Перемоги запрошували його на зустрічі, де оповідав про героїзм народу у визволенні рідної землі від фашизму.
Йшов час, змінювалося життя, зміни входили і в кадровий склад. З 1964р. по 1980р. школу очолювали директори Мигаль Парфен Федорович, Бабух Анатолій Максимович, Івчук Степан Якович, Хуторний Станіслав Іванович, Галузінський Владислав Вікторович. Завучами були І.Ю.Кучерук, А.М.Бабух, М.П.Мадрига, старшими вихователями – М.П. Мадрига, З.І. Томчишин, Р.О.Мазурець, В.Є.Власюк.
У перші роки школа відчувала гостру потребу у кваліфікованих кадрах. Кадрова проблема розв’язувалась як прибуттям фахівців з інших районних та обласних центрів, так і замовленням у вищих навчальних закладах. До 1970р. педагогічний колектив вже складався із 38 працівників. Протягом років існування школи колектив поповнювали віддані, виховані, всебічно розвинені педагоги: С.І. Хуторний, В.П. Хуторна, В.К. Бондарчук, Р.П. Бондарчук, Г.Г. Усачек, К.М. Усачек, Р.С. Дем’янчук, Г.К. Вишніцька, С.М. Васильчук, Н.Я. Клименко, Г.П. Штогрін, К.Г. Кучерук, Д.Д. Космацький, М.З. Космацька, З.І. Томчишин, М.М. Томчишина, Г.О. Климчук, В.С. Оліферук, Т.П. Маковська, Л.Є. Мельнишина, Р.М. Рудюк, В.Я. Ніцак, І.М. Мокан, Г.І. Музичишина, О.І. Кучерук, Т.О. Борщ, В.Б. Романський, І.В. Бордюжан, О.О. Гурська, М.Л. Сороченко, Г.В. Ігнашина, О.І. Синюк, Л.С. Чорна, І.В. Конончук, В.М.Гребенюк, Н.Ф.Гончарук. На початку ХХІ століття в колектив педагогів влилися молоді і повні енергії вчителі і вихователі: В.В.Тимощук, Л.В.Гребенюк, В.Ю.Гребенюк, Л.Ф.Ковальчук, О.В.Демянчук, Т.О.Рудюк, І.С.Оліферук, Т.В.Романська, Л.В.Василенко, Л.О.Бортник.
У 1980 році школу очолив молодий та енергійний директор В.І. Климчук. З його приходом було кардинально змінено підходи до організації діяльності закладу. За час керівництва школою Валентин Іванович багато вніс змін у зовнішність об'єктів та самої території.
З 1979 по 2008р. заступником директора з навчально-виховної роботи працювала Г.Г. Манерова – вчитель-методист.
За час її діяльності внесено зміни у структуру методичної роботи, організацію навчально-виховного процесу. Вона була новатором й ініціатором впровадження нових освітніх технологій. Головним результатом сучасної освіти має бути повноцінно прожите дитинство і юність , збережено здоров’я й радість пізнання, розвинуті в собі розумові, творчі та комунікативні здібності, емоційний інтелект… Тому щороку в річний план роботи школи включаються питання засідань педагогічної ради та нарад при директорові, а також винесено ряд питань і на розгляд семінару з питань педагогіки та психології. Питання добиралися такі, які спрямовували діяльність педагогічного колективу на поліпшення навчально-виховного процесу та розв’язання проблем освіти на сучасному етапі. Підготовка до таких засідань розпочиналась заздалегідь, визначалися напрямки роботи та зміст, який обговорювався по кафедрах. Г.Г.Манерова самовіддано впродовж понад два десятки літ віддавалася педагогічній роботі на посаді заступника директора з навчально-виховної роботи. На базі школи, проводилися семінари директорів та заступників, які готувалися Галиною Григорівною, заслуговували на увагу і відповідали високому рівню професійності та науковості.
Для Г.Г.Манерової притаманні такі якості: компетентність, талановитість, енергійність, небайдужість, цілеспрямованість, готовність будь-якої хвилини надати методичну допомогу. Навчально-виховний процес будувався так, щоб зміцнювати інтерес до пізнання, відкриття нового і водночас сприяв би формуванню особистості широкого світогляду, високої культури. Звідси істинність слів Т.Хена: «Заступник – не друга особа, а перша особа на другому місці.». Неодноразово Г.Г. Манерова відзначалася нагородами районного та обласного відділу освіти.
З 2008 року на посаду заступника директора з навчально виховної роботи призначено Т. В. Назаркову.
З часу заснування школи виховну роботу координував старший вихователь, а в 1999 році введено посаду заступника директора з виховної роботи, на яку призначено Р.Б.Конончука. Він є організатором та учасником багатьох інноваційних процесів пов’язаних з організацією навчально-виховного процесу, дозвілля школярів.
В 2008 р. розроблена концепція та модель закладу, як навчально-оздоровчого комплексу для дітей і підлітків з малими та неактивними формами туберкульозу, яка була презентована і схвалена в управлінні освіти і науки Хмельницької обласної держадміністрації та інституту післядипломної педагогічної освіти м. Хмельницького й отримала позитивні відгуки. Робота над розширенням навчально-оздоровчого комплексу буде продовжено до 2012 року.
Протягом останніх років колектив школи працює над удосконаленням моделі закладу як реабілітаційно-педагогічної системи; здійснює філософсько-світоглядну підготовку учнів, допомагає їм у визначенні сенсу життя в умовах сьогодення; формуванням ціннісного ставлення до власного життя, потреби в його проектуванні та реалізації, розвитком здатності до самоорганізації, саморегуляції поведінки, готовності, здатності до рефлексії, вихованням і розвитком потреби у формуванні основ здорового способу життя.